Lapsi ohjattavana
Lasten kehitystaso määrittää onnistuneen ohjaamisen edellytykset. Kehitystaso voidaan määritellä erikseen motoriselle, kognitiiviselle ja sosioemotionaaliselle kehityksen osa-alueelle.
Jokaisen lapsen kehittyminen on yksilöllistä. Siitä huolimatta muutamilla ikäkausiin liittyvillä yleisperiaatteilla voidaan kuvata ohjauksessa huomioitavia asioita.
3–5-vuotiaat
- Lapsi huomaa ympäriltään kaiken. Poistamalla liikuntatilasta kaikki ylimääräiset välineet ja ärsykkeet helpotat lapsen keskittymistä.
- Käytä selkeitä sanoja ja lyhyitä lauseita. Anna lyhyet ohjeet ja käynnistä toiminta heti sen jälkeen.
- Käytä värejä, kuvia, esineitä tms. visuaalista viestiä puheen tukena.
- Organisoi toiminta siten, että jokaiselle lapselle tulee mahdollisimman paljon liikettä liikuntatuokion aikana. Järjestä useita toimintapisteitä.
- Järjestä suorituspaikat riittävän kauas toisistaan, jotta lapsi jaksaa keskittyä omaan tekemiseensä.
- Lapsi puuhailee mielellään yksikseen. Hänellä voi olla pari, mutta käytännössä he toimivat ”yksin yhdessä”.
- Sopiva liikuntaryhmän koko on 5-10 lasta.
- Sopiva liikuntatuokion kesto on 20-40min.
6–8-vuotiaat
- Rajaa liikkumisalue selkeästi konkreettisin ja yhdessä sovituin merkein. Lapset ovat uteliaita tutustumaan ympäröivään tilaan ja leviävät helposti ohjaajan katseen ulottumattomiin ilman konkreettisia aluemerkkejä.
- Käytä ohjauksessa liikkumisen perussanastoa ja seuraa, ymmärtävätkö lapset mitä tarkoitat. Varaudu konkretisoimaan (esim. näyttämään mitä tarkoittaa koukistus tai ojennus).
- Käytä ohjauksen tukena yksinkertaisia kuvia liikkeen/toiminnan ydinkohdista.
- Anna selkeät ohjeet lyhyesti ja käynnistä toiminta mahdollisimman pian. Lisäohjeita ja tarkennuksia voi antaa sen jälkeen, kun toiminta on ollut jo käynnissä.
- Lapsi kykenee parityöskentelyyn.
- Sopiva liikuntaryhmän koko on 10-15 lasta.
- Sopiva liikuntatuokion pituus on 30-60min.
9–12-vuotiaat
- Lapsi jaksaa keskittyä pitkiäkin aikoja uuden asian opetteluun, kunhan vain innostuu opeteltavasta aiheesta.
- Motivoi lasta opettelemaan uusia taitoja. Kerro, missä tilanteessa kyseistä taitoa tarvitaan ja mitä hyötyä taidonoppimisesta on.
- Käytä ohjauksessa eri liikuntamuotojen peruskäsitteitä, jotta lapset oppivat käsitteet.
- Konkretisoi verbaalista ohjausta kuvien avulla. Tarkista aina, että lapset ovat ymmärtäneet mitä tarkoitat.
- Lapset nauttivat yhdessä tekemisestä. Anna pari- ja ryhmätehtäviä.
- Käytä lapsia apuohjaajina. Lapset oppivat nopeasti auttamaan toisiaan ja antamaan palautetta.
- Sopiva liikuntaryhmän koko on 10-20 lasta.
- Sopiva liikuntatuokion pituus on 45-90min.
Lue aiheesta lisää:
Brotherus, A., Hytönen, J. & Krokfors, L. 2002. Esi- ja alkuopetuksen didaktiikka. Helsinki: WSOY.
Numminen, P. 1997. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Helsinki: Lasten keskus.
© Nuori Suomi ry