Siirry Nuori Suomi -organisaation sivuille
 

Jalkapallosanasto ja merkit


Lähtökohtana opettamiselle, oppimiselle ja vuorovaikutukselle yleensä on, että ohjaajat, valmentajat ja pelaajat puhuvat samaa kieltä, kun he keskustelevat jostakin pelin tilanteesta tai lajista yleensä. Seuraavassa avuksesi lista yleisimmistä symboleista ja termeistä. Termistö on aakkosjärjestyksessä.





Yleisiä jalkapallotermejä

Erikoistilanteita ovat kulmapotku, sivurajaheitto, vapaapotku, maalipotku, aloituspotku, rangaistuspotku ja erotuomaripallo.

Hyökkääjä on pelaaja, joka sijoittuu kentällä lähtötilanteessa ylimmäksi. Jos joukkue pelaa kolmella hyökkääjällä, kutsutaan keskimmäistä keskushyökkääjäksi ja laitimmaisia laitahyökkääjiksi.

Jalkapallokestävyys on kykyä tehdä lajin vaatimia suorituksia mahdollisimman tehokkaasti koko pelin ajan.

Jalkapallonopeus on lajinomaista nopeutta ilman palloa tai pallon kanssa.

Kakkospallo on pallo, jonka pelaaja saa laukaisuyrityksen, puskuyrityksen tai vastustajan purkupallon jälkeen (irtopallo). Paluupallo (rebound) on kakkospallon muoto, jossa maalivahdin torjunnasta, tolpasta tai ylärimasta tulee pallo takaisin kentälle.

Keskikenttäpelaajat ovat pelaajia, joiden pelipaikka on keskikentän linjassa. Jos joukkueella on neljä keskikenttäpelaajaa, jaetaan pelaajat keskimmäisiin ja laitimmaisiin (laitalinkit). Jos joukkueella on kolme keskikenttäpelaajaa, jaetaan pelaajat keskimmäiseen sekä vasempaan ja oikeaan keskikenttäpelaajaan. Keskikenttäpelaajat voidaan jakaa tehtäviensä mukaan myös hyökkääviin ja puolustaviin rooleihin.

Ohjattu peli tarkoittaa peliä, jossa on tietyt erilliset teemat ja jota valmentaja ohjaa ja valvoo.

Omatoiminen harjoittelu on harjoittelua, jota pelaaja tekee omalla ajallaan itsenäisesti.

Ottelu on luonteeltaan virallinen pelitapahtuma, siinä on erotuomari(t) tai Pelinohjaaja (pienen kentän erotuomari).

Peli on yleismääritelmä kaikelle pelaamiselle (vrt. ottelu)

Pelitaito on kykyä hyödyntää perustaitoa tarkoituksenmukaisesti eri pelitilanteissa.

Perustaito on kykyä suorittaa valittu tekninen suoritus laadukkaasti siten, että siitä on hyvä jatkaa peliä. (Esim. sisäsyrjäsyötön tarkkuus, kovuus ja ajoitus).

Pienpeli on pelimuoto, jossa pelataan esim. 4v4 tai 3v3 kahteen maaliin.

Peliharjoite on peliä, jossa harjoitellaan pelin tiettyä osa-aluetta (esim. murtautumisvaiheen peliharjoite hyökkäys v puolustus).

Peliharjoitus pitää sisällään pelin, peliharjoitteet, pienpelin ja pelitilanneharjoittelun.

Pelitilanneharjoittelu tarkoittaa tietyn yksittäisen pelin tilanteen harjoittelua esim. seinäsyöttö, keskitys tai maalinteko.

Puolustajat muodostavat puolustuslinjan, joka sijoittuu kentällä alimmaksi. Puolustuslinjassa, jossa on neljä pelaajaa, kutsutaan pelaajia keskuspuolustajiksi (toppareiksi) ja laitapuolustajiksi. Jos puolustuslinjassa on kolme pelaajaa, he ovat kaikki keskuspuolustajia (toppareita).

Suunnanmuutos on tilanteen vaihto hyökkäys- tai puolustuspeliin.

Taktiikka tarkoittaa joukkueen pelin muokkaamista joukkueen edellytysten ja esim. yksittäisen ottelun vaatimusten mukaisesti.

Tekniikka on pelin tilanteessa valittu tekninen ratkaisu. Esim. ulkoterä tai sisäsyrjä.

Yksilöllinen harjoittelu on yhden tai useamman pelaajan harjoittelua, jolla yritetään kehittää yksilön ominaisuuksia.

Pelisysteemi

Pelisysteemi itsessään ei ole avain menestykseen. Tärkeintä on, että pelaajat itse tietävät kuinka toimia pelin eri tilanteissa. Pelisysteemit ja pelijärjestelmät ovat nykyjalkapallossa joustavia.

Pelisysteemi jaetaan seuraavasti:

— Pelijärjestelmä

— Pelaajien paikat / valinta

— Tasapaino (yksilö)

— Pelitapa

Pelijärjestelmä

Pelijärjestelmä tarkoittaa pelaajien sijoittamista kentälle esim. 4-4-2, 4-3-3, 3-5-2 jne. Maalivahdin sijainti ei näissä luvuissa ilmene, koska hänen sijaintinsa on kaikissa järjestelmissä sama. Annettujen raamien sisällä tulee olla tilaa yksilölliselle liikkumiselle ja suorittamiselle. Kun valmentaja esittää joukkueen pelijärjestelmän, hän laittaa sen joko korkealta tai matalalta prässäävänä. Joukkue piirretään alhaalta ylöspäin. Järjestelmä osoittaa miten joukkue puolustaa. Hyökkäyspelissä järjestelmä on useimmiten erinäköinen.


Pelaajien paikat/valinta

Valmentaja tuntee pelaajien yksilölliset ominaisuudet (pelaajatyyppi) ja päättää minkä pelipaikan hänelle valitsee. Eri pelipaikoilla vaaditaan erilaisia ominaisuuksia, jotka valmentaja huomioi pelaajan pelipaikkaa valitessa.

Tasapaino (yksilö)

Tasapaino tarkoittaa sitä, että valmentaja hyödyntää pelaajien parhaita vahvuuksia ja samalla pitää joukkueen tasapainoisena. Kun puhutaan tasapainosta, tarkoitetaan myös pelaajan yksilöllistä tasapainoa hyökkäävyyden ja puolustavuuden välillä. Sitä ilmaistaan usein prosentteina. Jos pelaaja on yhtä puolustava kuin hyökkäävä, on hän ns. 50/50 -pelaaja. Hyökkäysprosentti ilmaistaan aina ensin. Näin on mahdollista laskea joukkueen osan tai koko joukkueen prosentuaalinen tasapainoluku. Hyvin toimivan joukkueen tasapainoluku on lähellä 50/50 lukua. Se ei tarkoita, että kaikki pelaajat ovat lähellä 50/50 tasapainoa pelaajatyypiltään. Joku pelaaja, jonka vahvuus on hyökkäyspelissä, voi esimerkiksi olla 70/30 -pelaaja. Tasapainoa joukkueeseen rakennetaan pelaaja- ja pelipaikkavalinnoilla.

 

Tasapainoa on olennaista laskea aikuistasolla ja vanhemmilla nuorilla.
Lasten ja nuorten kohdalla on tärkeintä keskittyä pelaajien kehittämiseen.

Pelitapa

Pelitavassa määritellään hyökkäys- ja puolustuspelin painopistealueet. Miten ja milloin käytetään yhtenäistä toimintatapaa, esim. minkälainen on joukkueen eteenpäin pyrkivä hyökkäyspeli tai miten tapahtuu siirtyminen puolustustilanteeseen? Pelitapa sisältää muun muasssa pelaajien sijoittamisen kentälle ja pelaajien tehtävät.

Pelin jatkuva kierto

Pelin kulkua voi kuvata käyttämällä pelin jatkuva kierto (PJK) -kaaviota. Sen avulla voidaan erotella hyökkäys- ja puolustuspelin eri vaiheet. Kaavio auttaa valmentajaa ja pelaajaa ymmärtämään pelin eri osa-alueita ja kokonaisuutta.

Hyökkäyspeli



Perusasiat hyökkäyspelissä

— Pelaajien väliset etäisyydet pallollisen ja kanssapelaajien välillä.

— Pelin leveys tarkoittaa kentän leveyden hyödyntämistä.


Pelin syvyys tarkoittaa kentän pituuden hyödyntämistä. Pelin syvyyttä on sekä pallollisen takana että hänen edessään.

Hyökkäyspelin termejä

Diagonaalijuoksu tarkoittaa viistosti eteenpäin kentän poikittaissuunnassa tapahtuvaa juoksua.

Diagonaalisyöttö tarkoittaa viistosti eteenpäin kentän poikittaissuunnassa tapahtuvaa syöttöä.

Eteenpäin pelaaminen tarkoittaa pallon pelaamista hyökkäyssuuntaan. Pelaaminen voi tapahtua keskikentän kautta lyhyillä syötöillä tai yhdellä pitkällä syötöllä suoraan keskialueen yli hyökkääjälle tai vastustajan puolustuslinjan taakse.

Haastaminen tarkoittaa tilannetta, jossa pallollinen pyrkii eteenpäin kuljettamalla palloa kohti puolustajaa luoden ongelman puolustajalle (1v1 tilanne).

Harhautus tarkoittaa tilannetta, jossa pallollinen pelaaja esim. vartaloa käyttäen yrittää saada puolustajan luulemaan hänen yrittävän esim. oikealta ohi, mutta tekeekin aivan toisin. Tavoitteena on päästä vastustajan ohi pallo kontrollissa (1v1).

Hyökkäyspelin tukeminen tarkoittaa tilannetta, jossa kanssapelaaja luo pelin syvyyden pallollisen alapuolelle ja tarjoaa siten mahdollisuuden pelata taaksepäin.

Jalastahaku on tilanne, jossa pallollinen jättää pallon kohtaamalleen kanssapelaajalle. Tilanne luo vastustajalle ongelman, kun suunta muuttuu.

Juoksu kasvojen editse (juoksu ristiin kasvokkain) on juoksu, jossa palloton pelaaja juoksee tukemaan selkä vastustajan maalia kohti olevaa syötön vastaanottavaa pelaajaa hänen alapuolelleen/sivulle.

Juoksu pallon takaa on juoksu, jossa palloton pelaaja juoksee syvyyssuunnassa (eräänlainen syvyysjuoksu pallollisen takaa) pystyyn tehden syöttösuunnan hyökkäyssuuntaan liikkuvalle pallolliselle.

Keskitys on syöttö maalille kentän laidalta. Keskitys annetaan a) matalana ja kovana etualueelle, b) korkeana taakse tai c) aikaisena keskityksenä puolustuslinjan taakse.

Kohdepelaaja (target) on hyökkääjäpelaaja, joka pitää pelin syvyyden hyökkäysvaiheessa ja on käytettävissä vartioitunakin. Hän on hyvä pääpelaaja, kookas, pystyy suojamaan ja pitämään palloa ja osaa ottaa muun joukkueen mukaan hyökkäykseen.

Kuljetus tarkoittaa, että pelaaja luo pelitilaa juoksemalla pallon kanssa.

Murtautuminen tapahtuu kuljettamalla tai syöttämällä puolustuksen selustaan siten, että siitä seuraa maalintekoyritys.

Pelaaminen vartioidulle pelaajalle tarkoittaa tilannetta, jossa pallo pelataan kanssapelaajalle, vaikka hänellä on vastustaja vartiointietäisyydellä.

Pelattavaksi liikkuminen tarkoittaa sitä, että pallolliselle luodaan syöttösuuntia esim. liikkumalla pois syöttövarjosta tai irtautumalla vastustajan vartioinnista.

Pelin painopisteen siirto tarkoittaa tilannetta, jossa yhdellä tai useammalla syötöllä vaihdetaan pelin painopistettä kentän leveys- tai syvyyssuunnassa. Tavoitteena on saada pelitilaa.

Puolenvaihto on pitkä syöttö kentän laidalta toiselle.

Ristipallo on pitkä syöttö kentän toiselta puolelta toiselle puolelle. Ristipallossa on syvyyttä enemmän kuin puolenvaihdossa.

Seinäsyöttö on tilanne, jossa pallollinen  käyttää kanssapelaajaa  ns. seinänä ohittaessaan vastustajan. Kanssapelaaja palauttaa pallon yhdellä kosketuksella.

Seinä kolmannelle on seinäsyöttö, jossa pallollinen pelaaja  syöttää kanssapelaajalle , joka pelaa seinäsyötön (yhdellä kosketuksella) kolmannelle pelaajalle.

Syvyysjuoksu on kentän syvyyssuunnassa tehty juoksu (pallollisen tai pallottoman pelaajan).

Syöttövarjo on se tila vastustajan takana, johon pallollinen ei voi syöttää.

Takaakierto on tilanne, jossa pallollinen saa apua takaa juoksevalta kanssapelaajalta, joka luo syöttösuunnan hyökkäyssuuntaan.

Taustanousussa pelaaja nousee esim. laidalle luotuun tyhjään tilaan.

Targetpelaaja (kts. Kohdepelaaja)

Tilan tekeminen tarkoittaa liikkumista pallollisena tai pallottomana tavoitteena tilan tekeminen itselle tai kanssapelaajille.

Toinen aalto tarkoittaa pelaajia, jotka sijoittuvat etummaisten hyökkääjäpelaajien alapuolelle. Yleensä maalintekotilanteissa, kulmissa ja keskitystilanteissa he luovat syvyyden.

U-juoksua (tilanteko itselle/ liikkuminen pelattavaksi) käytetään kun

a) hyökkääjä pyrkii välttämään paitsiota ja hänelle ollaan syöttämässä

b) pelaaja pyrkii liikkumaan siten, että saa vastaanottaa pallon pelin edistämisen kannalta edullisessa asemassa esim. puoliksi kääntyneenä. U-juoksu on kaarevampi juoksu kuin V-juoksu. Olennaista on myös hyötyä liikkeestä pallon vastaanottohetkellä.

V-juoksu (tilanteko itselle/ liikkuminen pelattavaksi) tarkoittaa pelaajan tekemää juoksua ensin toiseen suuntaan ja sitten jyrkästi ja nopeasti suuntaa vaihtaen toiseen suuntaan. V-juoksu on erityisen hyödyllinen vartioinnista irtauduttaessa tai edettäessä rangaistusalueella maalintekotilanteeseen

Vastahyökkäys on nopea suunnanmuutos puolustuspelistä hyökkäyspeliin.

Viimeistely (maalinteko) on kyseessä, kun hyökkäys päättyy maalintekoon tai maalintekoyritykseen.

Puolustuspeli

Puolustuspelin perusasiat

Vetäytyminen / hidastaminen (peittäminen) tarkoittaa vastustajan hyökkäyspelin kannalta tärkeiden alueiden peittämistä ja valmistaa puolustajia katkoihin, vartiointiin ja prässiin.

Prässi on tilanne, jossa puolustavan joukkueen pelaaja liikkuu kohti (prässää) pallollista vastustajaa pakottaen hänet kuljettamaan tai syöttämään palloa taaksepäin. Tavoite on estää eteenpäin pelaaminen. Tarkoitus on myös hidastaa vastustajan hyökkäystä, yrittää ohjata vastustajan peli haluamaansa suuntaan ja, jos mahdollista, riistää pallo.

Tukeminen tarkoittaa tilannetta, jossa puolustava pelaaja tukee prässääjää. Jos prässääjä ohitetaan, tulee tukijan heti pystyä riistämään pallo vastustajalta.

Kontrollointi tarkoittaa tilannetta, jossa puolustava pelaaja pitää silmällä lähialueella olevia pelaajia.

Vartiointi on sijoittumista oman maalin puolelle ja niin lähelle vastustajaa, että pystyy katkaisemaan heikon syötön tai saa riistettyä pallon huonosta haltuunotosta. Vartiointitehtävä on pelin tilanteesta riippuvainen:

      Mitä lähempänä pallo on omaa vartioitavaa pelaajaa, sitä lähemmäksi     kontrolloiva/vartioiva pelaaja sijoittuu, jotta pystyy katkaisemaan syötön tai voittamaan pallon vastustajalta.

      Mitä kauempana pallo on vartioitavasta, sitä useammin vartioiva pelaaja sijoittuu puolustusalueella vartioitavan etupuolelle tai sivulle. Vartioiva pelaaja ei kuitenkaan anna mahdollisuutta pelata itseään ulos tilanteesta vartioidulle pelaajalle tarkoitetulla syötöllä. Näin pelaaja täyttää sekä peittävän että vartioivan pelaajan tehtävän.

Varmistaminen tarkoittaa tilannetta, jossa puolustava pelaaja varmistaa prässääjän ja tukijan/peittäjän takana olevaa tilaa.

Puolustuspelin termejä

Hidastaminen tarkoittaa tilannetta, jossa puolustava pelaaja estää avaavan syötön ja ohjaa hyökkäävää pallollista pelaajaa. Tärkeintä ei ole ensimmäiseksi pyrkiä pallon riistoon. Päätavoite on voittaa aikaa omille kanssapelaajille ehtiä puolustustehtäviin.

Katko on tilanne, jossa puolustaja katkoo syötön ennen kuin syötön vastaanottaja saa pallon.

Kaventaminen/ tasapainottaminen (tiiviys leveyssuunnassa) tarkoittaa tilannetta, jossa pelaajat siirtyvät sille puolelle kenttää, jossa pallo on. Tavoitteena on pienentää vastustajan pelitilaa ja luoda miesylivoima alueelle, jossa on pallo. Jos vastustaja pelaa pallon keskelle kenttää, prässää lähin pallollista ja laidoista liikutaan keskemmälle.

Korkea prässi tarkoittaa tilannetta, jossa useat pelaajat yhteistyössä aloittavat puolustamisen ylhäältä vastustajan kenttäpuolelta, usein rangaistusalueen läheltä. Tarkoitus on voittaa pallo, pakottaa vastustaja huonoihin syöttöihin tai ohjata peliä haluttuun suuntaan.

Linjan nosto (tiiviys kentän pituussuunnassa) tarkoittaa tilannetta, jossa puolustuslinja nousee ylöspäin tarkoituksena vähentää vastustajan pelitilaa ja jättää vastustajia paitsioasemaan.

Matala prässi tarkoittaa tilannetta, jossa puolustava joukkue välittömästi pallon menettämisen jälkeen vetäytyy noin keskilinjan tasolle, jossa puolustaminen alkaa. Tarkoitus on, että ei tule ohipelatuksi vastustajan kenttäpuolella ja omalla kenttäpuolella saadaan vastustajan pelitila mahdollisimman pieneksi.

Ohjaamisella on pyrkimys saada vastustaja pelaamaan haluttuun suuntaan.

Riisto on tilanne, jossa puolustaja riistää pallon pallolliselta. Se voidaan tehdä ilman vartalokontaktia tai vartalokontaktia (taklaus) hyväksi käyttäen.

Sijoittuminen maalin puolelle tarkoittaa puolustajan sijoittumista vastustajan ja oman maalin väliin. Tällä voidaan tarkoittaa koko joukkuetta tai tilannetta, jossa niin moni kuin mahdollista sijoittuu pallollisen vastustajan ja oman maalin väliselle alueelle.

Syvyys puolustuspelissä tarkoittaa puolustajan sijoittumista peittämään tai tukemaan prässääjää tai vartioijaa siten, että ehtii siirtymään prässääjäksi, jos pallo pelataan prässääjän ohitse. Syvyys on erityisen tarpeellinen, kun prässi pallolliseen on heikkoa. Syvyydellä voidaan tarkoittaa yhtä pelaajaa tai joukkueen osaa. Esimerkiksi keskuspuolustajien välisessä yhteistyössä toinen luo syvyyden, kun toinen vartioi tai prässää.

Tiiviys merkitsee joukkueen eri osien (puolustus, keskikenttä ja hyökkäys) välistä etäisyyttä kentän pituussuunnassa. Joukkueen osien tiiviys määritellään pelaajien välisellä etäisyydellä myös leveyssuunnassa.


 


  Siirry Lastenliikeiltapaiva sivuille sponsorit
liikuntaleikki liikuntavinkki